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A Billion Years of Echoes
- An expedition from Fukushima into the impossibility - 

A man I met during my journey once said: The place where radiation was spread had to become a philosophical place.

Long ago, when the earth was born, radioactive materials such as uranium were naturally floating around. They became calm after a long period of time and have sunk deep into the ground, allowing higher organisms like us humans to shape our habitat on Earth. People in earlier times knew how to deal with it, because neither Aborigines nor Native Americans approached the place where uranium was deep in the ground - such places were sacred. We dug up this sealed history for the past 100 years and restored it to a pristine state 4.5 billion years ago - a state of the earth without us.

(from Naoko Tanaka´s travel journal)

A Billion Years of Echoes is a performative exhibition by Naoko Tanaka. Elementary and reciprocal relationships between people towards their land are being reimagined in their ambivalence and alienation.

Tanaka's exploration begins with her travels to the contaminated restricted zone of Fukushima. A place where radioactive radiation sets an immense invisible process in motion. Performance, film, drawing, and installation create a series of independent works in a resonant space together, in which the reverberations of human impact on earth take on a sensual presence. 

The minimal compositions of Tanaka's performance expose our perception and expands its sharpness. The silent flowing currents and the ocean waves of floating foil create a sensual expedition in which the audience is drawn into and reach the distant past and the deeply submerged. A thread stretched across the room crunches and hums between Tanaka's fingers and initially delicate squeaks become screams which reverberate in inner caves.  

In a stop-motion film, Tanaka transforms her real-life encounters with people, animals as well as other elements of nature of Fukushima into magical narratives. Hand-drawn, erased, and photographed - through the analog process, the pencil drawings take on a life of their own as they continuously appear and disappear. A changing worldview emerges, based on other ideas of world creation, forces of nature, and conception of humanity, which are fundamentally different than those of the western Enlightenment. 

 

Format:

At the ticket control, the audience is handed a small travel journal. Together they are let into the space to find their seats. After the performance, which lasts about 35 minutes, the space is opened like an exhibition for a further variable amount of time (ca. 45 - 60min). The audience can move freely and look at the exhibited artworks.

 

 

Artistic direction, Installation, Video, Performance, Sound, Text : Naoko Tanaka

Assistant : Isabel Garcia Espino 

Dramaturgical Collaborationn : Dandan Liu 

Lightplanung | Technics : Felix Grimm

Production Management : Paula Häfele 

 

Duration: performative part 35 min + exhibition variable

Produced by: Naoko Tanaka

in Coproduction with : PACT Zollverein Essen | SOPHIENSÆLE

Fund by: Kunststiftung NRW

Research and preparation funded by : Fonds Darstellende Künste | The Federal Government Commissioner for Culture and Media within the framework of the initiative NEUSTART KULTUR, aid programm DIS-TANZEN by the Dachverband Tanz Deutschland

Thanks to: Yoshie Shibahara for the special technique of plastic film, Theaterhaus G7 Mannheim, Kunsthaus Mitte in Oberhausen. 

 

Photo © Henryk Weiffenbach, Anna Widercrantz, Thomas Lehmen

 

Panorama-Zeichnung, Graphite on paper, 33 x 780 cm

Hier werden Begrifflichkeiten dargelegt, die bei Tanakas derzeitiger Kunstpraxis eine zentrale Rolle spielen:

 

„Blei-Stop-Motion“ Film

ist ein von Tanaka neu entwickeltes Verfahren. Die mit Bleistift gezeichneten Bilder werden aufgenommen und filmtechnisch überlagert, modifiziert und in Bewegung gesetzt. Man sieht wie die Spuren des Bleistifts trotz Ausradieren ihre tieferen Schichten bewahren und ihr Eigenleben fortführen. In Milliarden Jahre Widerhall kreiert Tanaka mit diesem Verfahren eine Fantasiewelt, die sich auf andere Vorstellungen von Weltschöpfung, Naturgewalten und Menschenbilder begründen, welche grundverschieden sind von der entzauberten Welt der abendländischen Aufklärung.

„HausWesen“

ist eine Serie (Skulptur/Installation), die auf Häusern basiert, in denen Tanaka früher gewohnt hat. Das Haus ist ein fundamentaler Lebensraum für uns, der laut Gaston Bachelard eine „Integrationsmacht“ für unsere Gedanken, Erinnerungen und Träume ausübt. Ein Haus ist ein Wesen, das die Intimität unserer Innenräume hütet und uns täglich mit der Außenwelt aus neuen Blickwinkeln in Verbindung setzt. Tanaka „knetet“ ihre Erinnerungen und Einbildungen als ob sie aus Ton wäre und gibt dem Wesen eine Form. Das daraus gewachsene Gemisch geht über ihre Person hinaus und steht für ein kollektives Gefühl der „Häuslichkeit“.

„Merkwürdige Zone des Vakuums“

ist ein Eigenbegriff von Tanaka, der einen Wahrnehmungszustand beschreibt, der von ihr in verschiedensten Ausformungen und Dispositionen immer wieder zum Ausdruck gebracht wird. Ursprung dieses Begriffs war eine Schlüsselerfahrung in ihren früheren Lebensjahren – als Kind fühlt sie sich in einigen Momenten mit der Umwelt in einer vollkommenen Resonanz. Sie schwingt mit der Umwelt schwerelos mit, und die Wahrnehmung ihres Selbst und die der Außenwelt verschmelzen in einer unmittelbaren Lebendigkeit. Die Sehnsucht nach dieser ambivalenten Sphäre, ein wichtiger Beweggrund ihres künstlerischen Schaffens, ist für sie wie ein „Heimweh ohne Ort“, weshalb Tanaka sie als „merkwürdige Zone des Vakuums“ bezeichnet.

 

Topophilia

ist ein Begriff der humanistischen Geographie, der die positive psychische Beziehung beschreibt, welche ein Individuum zu einem bestimmten Ort hat. Tanaka versteht Topophilia als imaginatives Begehren nach Ortsverbundenheit, dessen Gegenstand jedoch unbesetzt und unerfüllbar ist. Als in Deutschland lebende Künstlerin japanischer Diaspora ist Tanaka über ein entfremdetes Heimatgefühl mit Fukushima verbunden. Sie verspürt eine intensive Verbindung mit diesem Ort, weil der Gegenstand der Heimats- und Natursehnsucht gerade da für immer unterbunden und unberührbar gemacht wird.

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